196- EL SUBMARÍ Psicomotricitat
Per grups de sis nens en fila índia amb tots els nens tapats d´ulls menys l´últim (capità). Els submarins s´aniran movent per l´espai segons les indicacions tàctils del capità: cop a l´espatlla dreta = dreta; cop espatlla esquerra = esquerra; cop al clatell = STOP; cop al cul = llançament de torpedo per tocar un altre submarí. El torpedo serà el primer i es desenganxarà per tocar i enfonsar un altre submarí. Com a màxim val tirar dos torpedos per submarí. Els submarins tocats cauran a terra enfonsats.
197- EL TRET DE LA SORT Velocitat gestual + v. de reacció
En rotllana i un nen amb una pilota dins de la rotllana. Es tracta de fer passar la pilota per sota de les cames de qualsevol nen del cercle. Els del cercle en cap moment poden deslligar-se, qui es deslligui anirà al mig. També anirà al mig el nen que deixi passar la pilota per sota de les seves cames.
198- CONSTRUCCIÓ D´ANIMALS Cooperació + equilibri,..
Per grups de tres o quatre nens. Cada grup construïrà un animal amb els seus cossos. Després els altres grups hauran d´endevinar de quin animal es tracta. Si es disposa de llençols aquest joc és ideal perquè les figures queden més estètiques.
199- ENFONSAR L´ENEMIC («hundir la flota») Estratègia
Dos grups jugaran al joc dels vaixells però sent ells mateixos els torpedos, vaixells i capitans. Per jugar amb més de vint nens. Cada equip tindrà dos papers-requadres, en un hi apuntaran on es troben els seus propis vaixells (triaran les coordenades de la «e» al nº 5) i en l´altre anotaran els trets que tiren a l´enemic (caldrà un bolígraf) . Segons el nombre de nens per equip es faran més o menys vaixells. Cada membre (part) de cada vaixell tindrà un paperet on s´indicarà en quina posició es troba. Aquest paper només l´haurà d´ensenyar en el moment que és enfonsada la part de vaixell que ell representa (p.ex: b4). Els capitans, per ordre, diran una coordenada, si és vàlida per tocar una part de vaixell el nen de l´altre equip que la tingui ensenyarà el paper i el torpedo xocarà contra ell i restarà assegut. Si la coordenada és aigua també sortirà un torpedo però caurà a terra prop dels vaixells contraris. No és necessari que els vaixells es col.loquin com si estiguessin sobre un requadre, poden col.locar-se com vulguin però sempre units entre les seves parts. Un llançament que toca té dret a conservar el torn. Cada vegada sortirà un torpedo diferent dels dos que té cada equip. Equivalències segons el nº de nens: 1- 15 nens . grup = 1 vaixell de 5; 1 de 4; 1 de 3 + 2 torpedos + 1 capità. 2- 14 nens . grup = 1 vaixell de 5; 1 de 4; 1 de 2 + 2 torpedos + 1 capità. 3- 13 nens . grup = 1 vaixell de 5; 1 de 3; 1 de 2 + 2 torpedos + 1 capità. 4- 12 nens . grup = 1 vaixell de 4; 1 de 3; 1 de 2 + 2 torpedos + 1 capità. 5- 11 nens . grup = 1 vaixell de 4; 2 de 2 + 2 torpedos + 1 capità. 6- 10 nens . grup = 1 vaixell de 3; 2 de 2 + 2 torpedos + 1 capità.
200- EM PICA AQUÍ Coneixement + retentiva
En cercle.Tots tenen dos punts positius quan els perden han de pagar penyora fent alguna prova. Comença un nen dient: em dic …. i em pica aquí (es rasca); el del costat ha de dir: ell es diu …. i li pica aquí (es rasca al mateix lloc) i jo em dic …. i em pica aquí (es rasca); al final es fa la roda sencera. Ara començarà un nen i haurà de dir com es diu un determinat nen i què li pica, si falla perd un punt positiu; continuarà el nen al.ludit abans i passarà la prova a qui vulgui. Al final tots hauran dit a algú. Es pot complicar fent una nova ronda sobre coses que piquen (dues) o introduint aquesta vegada coses que agrada fer, p. Ex: em dic … i m´agrada nedar. Ara hauran de dir dues coses, què li pica i què li agrada fer. El joc es pot complicar tan com es vulgui depenent de com es desenvolupa o de l´edat dels nens. Coses a dir per complicar: ciutat d´on es ve o on s´ha estat, animal preferit, color preferit,esport que es practica,… . Per jugar amb la imaginació val fer que tot el que es digui sigui inventat.
201- LA CAPSA DE LES PROVES Astúcia
En cercle els nens es passaran una capsa de costat a costat. Sonarà una música, quan pari la música, el nen que tingui la capsa l´obrirà i en treurà un paper que haurà de llegir davant de tothom. El paper serà una prova a fer, n´hi haurà de diverses: imitar a algú, cantar una cançó, fer un determinat animal,… .
202- NAS AMB NAS Equilibri + desinhibició
Els nens van caminant per l´espai i al senyal han de tocar amb el nas el nen més proper que trobin i continuar caminant fins a nova ordre. La nova ordre pot ser tocar-se amb les orelles, el cul, el cap,… .
203- BUSCANT A ALGÚ QUE.. Recerca + coneixement
El MEF reparteix uns fulls que diuen BUSCA A ALGÚ QUE.. i diferents frases com: -hagi nascut el mateix mes que tu; -li agradin els dibuixos animats; -el seu nom (o algun cognom) comenci amb la mateixa lletra que el teu nom o cognoms; -tingui els ulls blaus; -porti ulleres; -tingui les sabates negres; -hagi anat en avió; -hagi dormit en tenda d’acampar; – que tingui dos germans; que tingui el mateix nº de peu que tu; etc.. . el difícil és que no val repetir ningú i s´ha d´omplir el full el més ràpid possible. Al final es posen les dades en comú. Caldrà fer diferents models de fulls per evitar que s´ho copïn.
204- T’ AGRADEN ELS TEUS VEÏNS? Coneixement + velocitat de reacció
En cercle. Cadascú dirà el seu nom per ordre. En un moment donat el MEF, que estarà al mig, li dirà a un nen: -qui són els teus veïns? Ell dirà:-en …. i en …. després el MEF li dirà: -t’agraden els teus veïns? NO vull en … i en …. els nens esmentats ocuparan un lloc diferent al que estaven i el MEF aprofitarà per seure ràpid en un lloc. El nen que quedi sol haurà de preguntar en un altre la frase: -t’agraden els teus veïns? Fins que torni a seure en un altre lloc.
205- I TU D’ON VÉNS? Coneixement + velocitat de reacció
En cercle. Cadascú dirà el seu nom i una ciutat o poble de procedència (pot ser inventat). A continuació un nen comença dient el seu nom i ciutat i el d’un altre: -Jordi; Nova York; Carles; Amsterdam. En Carles haurà de dir el seu nom i ciutat i el d’un altre. Cal ser molt ràpid. Els que s’equivoquen paguen penyora o perden punts, depèn de com s’havia establert prèviament.
206- FOTO-PRESENTACIÓ Imaginació + coneixement
Es reparteixen fotografies de diferents temàtiques al grup de manera que cadascú en tria una amb la qual es senti més identificat. Després, un a un, aniran sortint davant de tothom per explicar perquè hann triat la fotografia i explicant també una petita història real o inventada sobre la fotografia. És bo que comenci el MEF per trencar el gel i donar un «camí a seguir» en el joc.
207- ENDEVINAR PARAULES Discriminació de sons
Un nen surt a fora. Quan torna, el grup haurà pensat una paraula que diuen en veu alta i separada en síl.labes que fan diferents grups alhora. El nen haurà d´endevinar de quina paraula es tracta. Una variant interessant és fer sortir dos nens i veure qui encerta primer la paraula.
208- PASSAR PEL PONT Flexibilitat + imaginació
Per parelles. Un dels dos fa de pont i l´altre ha de passar per sota. Es puntua la imaginació i la capacitat de crear noves formes de ponts. Després es posen en comú per veure qui ha inventat el pont més original.
209- QUÈ HI FALTA? Tacte + memòria
En un bossa hi ha diferents objectes que els nens poden palpar sense mirar. Després en treiem un i ells han d´endevinar quin objecte falta.
210- QUI FALTA? Atenció + memòria
Tots asseguts escampats. Un voluntari està la mig amb els ulls tancats. En un moment determinat fem sortir un nen del cercle i el voluntari ha d´endevinar qui ha marxat, qui falta.