106- PILOTES MATADORES I SALVADORES Punteria + agilitat
Hi ha diverses pilotes fluixes escampades pel camp. Tots els nens han d´intentar tocar els altres amb les pilotes i no ser tocats. Els tocats es col.loquen en quadrupèdia i van avançant per agafar de nou les pilotes disperses i matar a algú, si ho aconsegueixen retornen a la vida. Entre les pilotes també pot afegir-s´hi alguna indiaca. És una espècie de variant del joc «matar conills».
107- EL PUNT MÉS PROPER Orientació en l´espai
Amb els ulls tapats els nens hauran de posar un objecte el més a prop possible d´una línia dibuixada a terra. Abans hauran contat les passes i s´ho hauran mirat bé. El que es passa queda eliminat.
108- ASSALT A LA FORTALESA Estratègia
Dos equips. Un equip ha de defensar un gran cercle que és el seu castell. L´altre equip intentarà entrar al cercle per guanyar. Es puntua quants han entrat i es canvien els rols. Per entrar val empènyer o fintar. Es cronometra o es para en un temps establert prèviament.
109- EL GAT ENCIMBELLAT Persecució
Un nen que és el gat ha de tocar els altres que per salvar-se es poden posar de manera que els peus no els toquin a terra. Pot haver-hi més d´un gat. És una variant nova de «peste alta». També es pot afegir el joc peste alta i fer els dos jocs plegats per fer-ho més motivant.
110- PROU! Velocitat + organització en equip
Dos equips. L´equip A tira la pilota amb la mà o amb el peu ben lluny. Els del B han d´anar a buscar-la en el menor temps possible i col.locar-se tots darrera del primer que l´ha agafada. Una vegada en fila índia es passen la pilota del primer a l´últim per sota les cames i l´últim diu PROU! ben alt. Es cronometra, després es canvien els rols.
111- TIGRES I LLEONS Velocitat de reacció
Al centre de la pista a un metre de la línia divisòria es col.loquen cara a cara els dos equips: els tigres i els lleons. Al senyal sonor del MEF: tigres o lleons, els al.ludits han d´atrapar el màxim nº de contraris abans que arribin a una marca que els salva. S´elimina o es puntua.
112- ELS NÚMEROS Velocitat de reacció
En rotllana es numeren de l´1 al 4 i s´asseuen a terra. El MEF diu un nº i tots els que el tinguin han de córrer a donar una volta a la rotllana i tornar al seu lloc, l´últim de seure al seu lloc perd. S´elimina fins que en queden un de cada. Cal veure bé on s´asseuen perquè després d´uns quants eliminats queden molts llocs buits que són mal ocupats o no es tenen en compte.
113- EL CAU DE LA GUINEU Persecució
En grups de 4 nens. Tres nens fan de cau de la guineu asseguts i agafats de les mans i l´altre de guineu. En el camp també hi ha alguns caçadors i alguna guineu que no té cau. Les guineus que no tenen cau són perseguides pels caçadors, quan arriben a un cau ocupat la guineu que l´ocupa ha de fugir perquè ara és la perseguida. Els nens que formen els caus es poden canviar i ser guineus si ho pacten bé amb les guineus que tenen als caus.
114- PILOTA QUE VOLA Agilitat
Grups petits de nens estan en rotllana i tenen una pilota de platja, han d´evitar que caigui a terra. Es fa en forma de competició, poden partir d´una puntuació (5 per exemple) i anar baixant a mesura que van errant. Els que queden a zero poden quedar eliminats. També es pot potenciar un rècord de tocs sense tocar a terra per equips.
115- AGAFAR FALDONS Pesecució + agilitat
Cada nen té un mocador o jersei agafat als pantalons del xandall per darrera. Ha d´evitar que li robin i alhora aconseguir-ne d´altres. Quan n´agafen un poden anar a una zona determinada de salva per posar-se´l als pantalons. Guanya qui més faldons té al final.
116- ELS COLORS Velocitat de reacció
Per grups de 5 o 6 nens. Cada grup és un color: blau, vermell, groc, verd. Es col.loquen tots en fila índia davant del MEF i aquest diu un color. Els al.ludits han d´ajupir-se ràpidament. Quan es diu els color blanc tots els grups han d´estirar-se a terra. Els que ho interpreten malament o reaccionen lentament queden eliminats.
117- DE 15 A ZERO Velocitat de reacció + enginy
Un nen para. Tots l´han de tocar. Quan comença a contar tots s´amaguen. Ell conta de 15 a 0 tant ràpid com vol. Quan arriba a 0 tots han de restar inmòbils i ben amagats. Ell ha d´anar dient qui veu, que quedarà eliminat. Després torna a repetir-se tot però aquesta vegada comença de 14. Si trenca l´olla es torna a començar.
118- RELLEU AMB PILOTA Velocitat
Es fan 4 o 5 grups d´igual nº que es col.loquen fila índia paralel.lament entre ells. A uns deu metres hi ha una línia d´arribada. Els primers aniran corrent amb la pilota fins a la línia i allà la tiraran als segons que faran el mateix. L´equip que passi primer tot sencer la línia d´arribada guanya.
119- MOCADOR MORTAL Velocitat de reacció
És el joc del mocador però amb pilota i mocador. Es pot triar en agafar la pilota o el mocador. Qui agafa la pilota té la opció de llançar-la contra el que agafa el mocador. No val passar a l´altre camp. Guanya qui porta el mocador al seu camp i no és tocat per la pilota, en el cas de ser tocat guanya qui ha llançat la pilota.
120- EL CAVALLER I LA TORRE Punteria + agilitat
Un grup en rotllana. Al mig de la rotllana hi ha un ampolla, con o altre objecte dret que fa de torre. Un nen farà de defensor (cavaller) del castell i defensarà la torre. Els altres s´aniran passant una pilota que tiraran a la torre per tocar-la. Si el cavaller agafa la pilota a l´aire qui l´ha tirada passa a ser defensor i ell al cercle. Qui toqui la torre guanya el joc.